Loading ..
بزرگسال
23,980,000 تومان
سینگل
-
کودک با تخت
-
کودک بدون تخت
-

تور تفلیس و باتومی موجود

بازدید از گرجستان زیبا - 2 روز تفلیس | 3 روز باتومی

اقامت: هتل ماگنولیا و هتل رویال گرجستان ( هتل چهار ستاره تاپ )

موزه استالین ، بلوار باتومی ، دریاچه نوریگلی ، پارک آبی باتومی ، پارک دلفین‌ها ، آکواریوم باتومی ، کلیسای سامبا ، کلیسای متخی ، ناریکالا ، میدان آزادی و کوه مقدس با پرداخت هزینه اضافی
حرکت از تهران ، تهران فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

ساها
هواپیمایی ساها

حرکت 1403/1/14 -
برگشت 1403/1/21 -
این تور در تاریخ مورد نظر شما قابل اجرا می باشد.

خدمات تور تفلیس و باتومی


ترانسفر فرودگاهی (استقبال و بدرقه)
بیمه مسافرتی
راهنمای فارسی زبان همراه تور
7 وعده صبحانه

تور گرجستان ، 4 روز تفلیس - 3 روز باتومی ، هتل ماگنولیا و هتل رویال گرجستان ، سفر 8 روزه ( 8 روز و 7 شب ) ، هوایی

شرایط و مقررات مهم

برنامه های اعلام شده با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل محیطی یا فنی قابل جابجایی است.
لطفا با دقت کامل برنامه سفر ، خدمات تور و اطلاعات تکمیلی را مطالعه نموده و در مورد هرگونه ابهام از دفتر مشاوران سفر اطلاعات لازم را دریافت نمائید.
جهت راحتی خود و همسفران با کوله یا چمدان مسافرتی حداکثر ۲۰ کیلوگرمی مسافرت نمائید.
با نزدیک شدن به تاریخ حرکت ، امکان افزایش قیمت بلیط توسط شرکت هواپیمایی وجود دارد ، لذا پیشنهاد می کنیم در صورت قطعی بودن سفر خود ، هرچه سریع تر نسبت به تهیه بلیط اقدام نمایید ، تهیه بلیط را می توانید به همکاران مشاوران سفر بسپارید و یا شخصاً نسبت به تهیه بلیط اقدام فرمایید.
هتل های این تور طبق جدول فوق رزرو شده اند ، اما در صورت هرگونه تغییر ناخواسته در هتل ها ، هتل دیگری با کلاس برابر یا بالاتر نسبت به هتل قبلی رزرو خواهد شد.
پرداخت عوارض خروج از کشور به عهده همسفران است.
تخت سوم در هتل های رزرو شده از نوع سفری یا کاناپه تاشو بوده که موقتاً در اتاق دو تخته گذاشته می شود.
صرفا گشتهای اعلام شده بر عهده مشاوران سفر می باشد و بازدید از مابقی جاذبه های پیشنهادی سفر با مسافران است.
در صورت انصراف از شرکت نمودن در سفر ، جریمه کنسلی طبق شرایط مندرج در قرارداد مکتوب بین همسفران و مشاوران سفر دریافت خواهد شد.
مسئولیت کنترل اعتبار گذرنامه (حداقل ۶ ماه از تاریخ ورود به کشور مقصد) و مسائل مربوط به ممنوع الخروج بودن به عهده همسفران محترم است.
هزینه بار اضافی در پروازهای بین المللی و پروازهای داخلی کشورها بر عهده مسافر می باشد ، لطفا در هنگام ثبت نام ، مقدار بار مجاز خود را سوال نمایید.
این تور بصورت اختصاصی در تاریخ مورد نظر همسفران ، بصورت گروهی یا انفرادی قابل اجرا می باشد.
برای راحتی همسفران ، معادل ریالی مبالغ ارزی جدول فوق ( به نرخ روز ) از همسفران عزیز دریافت خواهد شد.
ویزای در فرودگاه مقصد صادر خواهد شد و نیازی به اخذ ویزا از قبل وجود ندارد.
لطفا قبل از ثبت نام منشور و قوانین تورهای طبیعت گردی مشاوران سفر را مطالعه فرمایید.

لوازم ضروری

دارو و لوازم شخصی

لوازم پیشنهادی سفر

دوربین عکاسی
کرم ضدآفتاب
عینک آفتابی
دوربین دوچشمی

برای تور تفلیس و باتومی چه مدارکی لازم داریم؟

اصل گذرنامه با شش ماه اعتبار از تاریخ پایان سفر
داشتن کارت واکسن دو دوز

در تور تفلیس و باتومی چه اماکنی بازدید خواهد شد؟

موزه استالین ، بلوار باتومی ، دریاچه نوریگلی ، پارک آبی باتومی ، پارک دلفین‌ها ، آکواریوم باتومی ، کلیسای سامبا ، کلیسای متخی ، ناریکالا ، میدان آزادی و کوه مقدس با پرداخت هزینه اضافی

دانستنی‌های تور تفلیس و باتومی

آیا پس از اینکه تور تفلیس و باتومی را رزرو کردیم ، می‌توانیم رزرومان را کنسل کنیم و پولمان را پس بگیریم؟

طبیعی است که گاهی اوقات سفرمان به هر دلیلی کنسل شود. در این میان هتل‌ها قوانین خودشان را برای کنسلی دارند. بعضی از هتل‌ها استرداد پول را می‌پذیرند ، البته این استرداد در بیشتر موارد با کسر هزینه جریمه است. میزان جریمه هم باز به قوانین هتل و زمانی که کنسلی را اعلام می‌کنید ، بستگی دارد. (هر چه دیرتر کنسلی را اعلام کنید ، احتمال افزایش جریمه بیشتر است).
اما هتل‌هایی هم وجود دارند که کنسلی و استرداد وجه را نمی‌پذیرند. زمانی که در etours.ir در حال رزرو آنلاین هتل هستید ، موضوع قوانین کنسلی را مورد توجه قرار دهید. در هنگام رزرو در مقابل هر یک از اتاق‌های تور تفلیس و باتومی واژه‌های «قوانین کنسلی» یا «غیرقابل استرداد» را مشاهده می‌کنید. غیرقابل استراداد همان طور که از نامش پیداست ، وجهی به شما پس نمی‌دهد. اما اگر واژه قوانین کنسلی را دیدید ، روی آن کلیک کنید و این قوانین را بخوانید.

دلیل تفاوت نرخ تور تفلیس و باتومی شما با دیگر شرکتها در چیست و چرا باید به شما اعتماد کنیم؟

به دلیل اینکه ما در ایام غیر پیک مسافرهای تور تفلیس و باتومی را تامین می‌کنیم ، مسافرهای گروهی برای تور تفلیس و باتومی می‌فرستیم و سایت ما بالاترین بازدیدکننده و رزرو کننده را در کرج دارد.

مبلغ درج شده در سایت شما مبلغ نهایی است؟ آیا امکان دارد بعدا تغییر یابد و باید کل مبلغ در ابتدا پرداخت شود؟

مبلغ نهایی است مگر اینکه در زمان‌های خاص مانند عید نوروز باشیم؛ در این شرایط حتما در هنگام رزرو ذکر خواهیم کرد که نرخ فعلی علی‌الحساب است.

قیمت تور تفلیس و باتومی چقدر تمام می‌شود؟

قیمت تور تفلیس بستگی به عوامل متعددی دارد و به همین دلیل نمی‌توان به طور کلی قیمت مشخصی را برای تورهای تفلیس در نظر گرفت. به طور مثال نوع پرواز تفلیس ، مسافت پرواز ، درجه هتل تفلیس ، خدماتی که هتل تفلیس به مسافران ارائه می‌دهد و تاریخ سفر همگی از عوامل تعیین کننده قیمت تور تفلیس هستند. برای اطلاع از قیمت تور تفلیس بهترین راه این است به سایت etours.ir مراجعه کنید و در قیمت تورهای خارجی etours.ir مبدا و مقصد سفر و تاریخ را وارد کنید و قیمت تور تفلیس به هر شهری که می‌خواهید را جستجو کنید.

بهترین زمان برای خریدن تور تفلیس و باتومی چه موقع است؟

بهترین زمان برای خریدن تور تفلیس و باتومی بستگی به شرایط مسافر و مقصدی که می‌خواهد به آن سفر کند دارد. معمولا هوای تفلیس تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها سرد است؛ به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به تفلیس با توجه به شرایط آب و هوای تفلیس فصل بهار ، ماه آخر تابستان و ماه اول پاییز است. اما اگر دوست دارید در زمانی که تفلیس خلوت تر است سفر کنید بهترین زمان سفر فصل هایی است که مسافران زیادی به تفلیس سفر نمی‌کنند؛ مثلا در فصل پاییز و زمستان اگر مشکلی با سرما ندارید می‌توانید تورهای ارزان تفلیس را بخرید و برای بازدید از جاذبه های گردشگری تفلیس و یا عکاسی با ازدحام جمعیت گردشگران مواجه نمی‌شوید

تور ارزان تفلیس را چگونه بخریم؟

برای خرید تور ارزان تفلیس چند انتخاب پیش رو دارید: اول اینکه می‌توانید تورهای لحظه آخری تفلیس را بخرید چون معمولا وقتی تورهای تفلیس از لحاظ تعداد مسافر به حد نصاب نمی‌رسند تخفیف خوبی روی این تورها می‌دهند و تورهای لحظه آخری تفلیس از جمله تورهای ارازن تفلیس هستند. انتخاب دوم برای خرید تور ارزان تفلیس انتخاب هتل های ارزان تفلیس و پروازهای ارزان تفلیس است. هتل های 3 ستاره تفلیس و هتل های 2 ستاره تفلیس از جمله هتل های ارزان تفلیس هستند. همچنین پروازهای چارتری تفلیس هم در مقایسه با پروازهای دیگر تفلیس خیلی ارزانتر تمام می‌شوند. پس برای خرید تور ارزان تفلیس باید پروازهای چارتری ارزان تفلیس را با هتل های ارزان تفلیس رزرو کنید. انتخاب سوم هم سفر به تفلیس در فصل های خارج از اوج سفر است. برای خرید تور ارزان تفلیس باید در فصل هایی که مسافر زیادی برای تفلیس نیست اقدام به سفر کنید. در فصل هایی مثل پاییز و زمستان پروازهای تفلیس و هتل های تفلیس خلوت هستند و به همین دلیل است که می‌توانید تورهای ارزان تفلیس را خریداری کنید. انتخاب آخر برای خرید تور ارزان تفلیس این است که تور زمینی تفلیس را خریداری کنید. با خرید بلیط اتوبوس تفلیس و یا بلیط قطار تفلیس در کنار هتل های ارزان تفلیس می‌توانید با تور ارزان به تفلیس سفر کنید و همچنین از تماشای جاذبه هایی که در طول مسیر از ایران تا تفلیس وجود دارند لذت ببرید.

قیمت تور تفلیس و باتومی چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت و هزینه تور تفلیس فاکتور بسیار مهمی است که گردشگران این کشور به هنگام خرید تور تفلیس به آن توجه می کنند ، چنانچه از متقاضیان خرید تور تفلیس هستید باید بدانید که عواملی متعددی در قیمت این دسته از تور ها تأثیر گذارند ، برخی از این عوامل عبارتند از مدت زمان برگزاری تور ، نوع رزرو هتل در تفلیس ، نوع تور (زمینی یا هوایی) ، وسیله نقلیه ، تعداد مقاصد ، خدمات تور و غیره. گردشگران تور تفلیس باید بدانند که با در نظر گرفتن عوامل مذکور و میزان اهمیت آن ها می توانند تور مناسب و مقرون به صرفه ای را خریداری کنند ، گفتنی است که تور تفلیس گستره قیمتی وسیعی دارد به این معنی که شما تورهای این مقصد را می توانید خیلی ارزان ، ارزان ، متوسط ، گران و حتی خیلی گران خریداری نمایید.

یکی دیگر از راه های خرید تور ارزان تفلیس سفر به این کشور در مواقع کم گردشگر می باشد ، جالب است بدانید که قیمت تورهای گردشگری در تمامی مسیرها تا حد بسیاری تحت تأثیر میزان تقاضا هستند ، بدین صورت که قیمت تور تفلیس همزمان با کاهش میزان تقاضا کاهش ، و با افزایش میزان تقاضا افزایش می یابد ، بنابراین شما با سفر در زمان های کم گردشگر نظیر فصول سرد سال (زمستان و پاییز) ، ایام غیر تعطیل و ایام غیر خاص سال می توانید تور ارزان تفلیس را خریداری نمایید

آفر تور تفلیس و باتومی چیست؟

آفرهایی که etours.ir در تورهای خود می‌دهد ، راه بسیار مناسبی برای خرید تور ارزان تفلیس به شمار می آیند ، ما تخفیف‌هایی را برای گردشگران تور تفلیس در نظر می گیریم که شما با استفاده از آن ها می توانید تور تفلیس را با قیمت کمتر خریداری نمایید ، لازم به ذکر است که میزان تور آفر تفلیس در ماه های غیر توریستی و غیر تعطیلی سال افزایش می یابد.

تور تفلیس و باتومی لحظه آخری

تور لحظه آخری یا تور دقیقه 90 تفلیس نیز نوعی از تورهای این کشور می باشند که با قیمت ارزان تری به گردشگران این شهر عرضه می شود و شما با خرید آن ها می توانید هزینه ی تور تفلیس خود را کاهش دهید ، برای خرید تورهای لحظه آخری تفلیس باید در لحظه آخر اقدام کنید ، بدین معنی که از فرصتی که etours.ir چند روز مانده به زمان اجرای تور در اختیار گردشگران قرار می دهند استفاده کرده و تور تفلیس لحظه آخری را با قیمت ارزان تر خریداری نمایید.


امتیاز مسافران به تور تفلیس و باتومی

امتیاز مسافران به تور تفلیس و باتومی


، نظرات و امتیاز خود به خدمات تور تفلیس و باتومی را ثبت کنید



نظرات مسافران به خدمات تور تفلیس و باتومی
نظری ثبت نشده است


معرفی شهر تفلیس گرجستان / دانستنی های قبل از سفر

معرفی شهر تفلیس گرجستان / دانستنی های قبل از سفر

کارناوال امروز سفری به شهری در نزدیکی خودمان ، با نامی آشنا و پارسی می رود. مقصدی در میانه آسیا و اروپا و در نزدیکی کشور عزیزمان ایران. سراغ کشور گرجستان را می گیریم و یک راست می رویم سمت شهر تفلیس.

تفلیس ، پایتخت باستانی و باشکوه گرجستان است که در دو طرف رود کُر وسعت یافته و از سه طرف با کوه هایی احاطه شده است.
افسانه ها یک صدا در مورد تفلیس داستانی را روایت می کنند: در اوایل قرن پنج ، شاه واختانگ اول در میان جنگلی انبوه و سر به فلک کشیده به همراه شاهین خود مشغول شکار بود. شاهین قرقاولی را دید و چندین بار به او حمله کرد. پس از چندی هر دو پرنده سقوط کردند. همراهان پادشاه به دنبال شاهین سلطنتی رفتند و پرندگان را در چشمه های آب داغ کوهستان یافتند که هر دو جان خو را از دست داده بودند. پادشاه از آب گرم چشمه ها و بخار آن ها تحت تأثیر قرار گرفت ، به گونه ای که تصمیم گرفت درختان جنگل را قطع کند و در این مکان شهری بنا کند و بدین گونه شهر تفلیس پا به عرصه زندگی گذاشت.
امروزه تفلیس یکی از مکان های مورد پسند گردشگران ایرانی است ، به خصوص پس از آن که در ترکیه و استانبول درگیری هایی پیش آمد.
کارناوال برای آشنایی شما عزیزان ، در طی مطلب پیش رو تمام دانستنی های لازم شهر تفلیس را بیان کرده تا پیش از سفر به این شهر ، از اطلاعات کاربردی آن آگاه باشید. در آینده ای نزدیک نیز مفصل به معرفی تمام جاذبه های این شهر خواهیم پرداخت. در حال حاضر می توانید با بازارهای شهر تفلیس آشنا شوید و دیگر اطلاعات را در راهنمای جامع سفر به تفلیس بخوانید.
همچنین در لینک زیر به صورت کامل به بررسی انواع هزینه های احتمالی و ممکن در طی سفر به تفلیس می پردازدیم. از آن جمله می توان به هزینه های سفر شخصی و یا با تور اشاره کرد. همچنین از جمله هزینه هایی که در سفر شخصی لازم است بدانید ، هزینه رفت و آمد درون شهری ، هزینه خورد و خوراک ، هزینه اقامت ، خرید سوغاتی و هزینه های مکالمه است که همگی به صورت دقیق ذکر شده اند.
تاریخچه شهر تفلیس:
نام پایتخت گرجستان به زبان گرجی «تبلیس» است که از کلمه «تیبلی» گرجی گرفته شده و در این زبان به معنای گرم است. از آن جا که ۳۰ چشمه آب گرم در دامنه های کوه تابوری در نزدیکی شهر وجود دارد ، این نام را برای شهر باستانی برگزیدند. جالب آن که روزانه ۳ میلیون لیتر آب از دل زمین آن جا می جوشد. خوب است بدانید که «تفلیس» صورت پارسی نام شهر است که توسط روس ها و ارمنی ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
گرچه تفلیس در قرن پنجم میلادی و توسط یکی از امپراتورهای ایبری ساخته شد ، اما باستان شناسان شواهدی پیدا کردند که نشان از وجود تمدن و آدم های باستانی در هزاره چهارم پیش از میلاد در این منطقه دارد. سال ها بعد در قرن چهارم ، ابتدا قلعه ای در این مکان ساخته شد و صد سال بعد نیز تفلیس به وجود آمد.
شهر تفلیس از آن زمان به بعد حاکمانی با نژادهای مختلف را به چشم خود دید. در قرن هشتم اعراب به این منطقه دست یافتند و امارات تفلیس را پایه گذاری کردند. حکومت عربی سیستم قضاوت رسمی و جدیدتری را برای منطقه گرجستان به ارمغان آورد. حکومت مسلمانان در این دوره ، تأثیر به سزایی در پیشرفت فرهنگی مردمان نیز داشت. با آن که تنها برخی از گرجی ها به اسلام گرویدند ، تفلیس به شهری با حداکثر تعداد مسلمان ها بدل شد. حکومت مسلمانان و اعراب بر این منطقه تا نیمه دوم قرن یازدهم ادامه یافت. ابتدا تفلیس به دست سلجوقیان افتاد و بعد پس از جنگی سهمگین میان پادشاه گرجستان و سلجوقیان ، گرجی ها پیروز شدند و پادشاه پایتخت را از کویتاسی به شهر تفلیس منتقل کرد. در طی این دوره تفلیس یکی از دوران اوج شکوفایی اقتصادی و ساختار اجتماعی خود را تجربه کرد. اما این شکوه قرنی هم طول نکشید و در اواسط قرن سیزدهم و پس از شکست و ویرانی قابل توجهی به زیر سلطنت مغول ها کشیده شد. در این زمان نیز تفلیس از لحاظ سیاسی و فرهنگی ، بسیار تحت تأثیر حکومت مغول ها قرار گرفت.
در اواسط قرن چهاردهم مغول ها از شهر تفلیس و منطقه گرجستان اخراج شدند اما تا مدت ها تفلیس در میان حاکمان مختلف رد و بدل شد. ابتدا تیمور لنگ به تفلیس دست برد ، سپس جهان شاه ایرانی و بعد اوزون حسن ترکی بر این منطقه حاکم شدند. در دوران صفویه و در زمان نادرشاه ، گرجستان و تفلیس در دست حاکمان ایرانی بود. قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم ، تفلیس تحت حکومت روسیه قرار گرفت. در اوایل قرن بیستم مدت کوتاهی استقلال یافت اما پس از مدتی دوباره زیر سلطه شوروی رفت. در نهایت در سال ۱۹۹۲ گرجستان توانست استقلال خود را بازیابد.

چرا تفلیس؟
- تفلیس مهم ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان است.
- بخشی از زیبایی های گرجستان را در تفلیس کشف خواهید کرد.
- تفلیس شهری با مردمانی فاقد تعصبات دینی است به طوری که کلیسا و مسجد و کلیسا را در کنار هم خواهید دید.
- میهمان نوازی و خون گرمی مردمان گرجی شما را غافلگیر می کند.
- شهری با تلفیقی از تاریخ و مدرنیزه پیش روی شماست.
شهر تفلیس را بیش تر بشناسید:
همان طور که می دانید شهر تفلیس بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان می باشد که در کناره رود کُر قرار دارد. با این حال ، شهر چندان بزرگی نیست و وسعت آن ۶۹۷۰۰ متر مربع می باشد. تفلیس را پادشاه امپراتوری باستانی ایبری در قرن پنجم میلادی بنا کرد. از آن زمان تا به حال ، تفلیس در اغلب اوقات به عنوان پایتخت پادشاهان مختلف و بعدها جمهوری گرجستان شناخته می شد. در طی سال های ۱۸۰۱ تا ۱۹۱۷ و به هنگامی که گرجستان تحت فرمان روایی روسیه قرار داشت ، تفلیس به عنوان مقر نایب السلطنه امپراتوری شناخته می شد که بر کل منطقه قفقاز تسلط داشت. شهر تفلیس از لحاظ جغرافیایی در قاره آسیا قرار دارد ، اما مواردی چون دین مسیحیت این کشور و قرار داشتن در حکومت شوروی باعث شده تا گرجی ها خود را متعلق به کشوری اروپایی بدانند. همچنین شرکت گرجستان در رویدادهای سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی اتحادیه اروپا ، این مسئله را روشن تر می کند.
از آن جا که تفلیس در میان دو قاره آسیا و اروپا واقع و درست در تقاطع راه های مهم تجاری تاریخی قرار داشته ، همواره در طی تاریخ مورد طمع و رقابت امپراتوری های مختلف واقع می شد. امروزه اما موقعیت جغرافیایی شهر تفلیس ، جایگاه شهر را به عنوان مسیر استراتژیک و مهمی برای انرژی جهانی و تبادلات تجاری تضمین می کند. شمایل تصویری تاریخ تفلیس را در معماری شهر می توان جستجو کرد. سازه های تفلیس ترکیبی از معماری قرون وسطایی ، کلاسیک ، آسیای میانه ، هنر نو ، استالینیستی و ساختمان های مدرن و جدید است.
از جمله جاذبه های گردشگری تفلیس می توان به کلیسای جامع تثلیث تفلیس | نگین ارتدوکس ها در گرجستان و سیونی ، میدان آزادی کلاسیک ، خیابان روستاولی ، قلعه باستانی ناریکالا ، آمفی تئاتر باستانی و موزه ملی گرجستان اشاره کرد. همچنین این شهر آب و هوایی مطبوع و فضایی سرسبز دارد. در آینده ای نزدیک با جزئیات بیش تر این جاذبه ها آشنا خواهید شد.
از مردمان شهر تفلیس بدانید:
از دیرباز تا کنون تفلیس خانه ی مردمی از نژادها ، فرهنگ ها و عقاید مذهبی گوناگون بوده است ، به گونه ای که بیش از ۱۰۰ نژاد در این منطقه زندگی می کردند. ۸۹% مردمان این منطقه از نژاد گرجی بوده و باقی مردم از نژادهای ارمنی ، روسی و آذری می باشند.
بیش از ۹۵% از شهروندان تفلیس مسیحی ، ۴% مسلمان و ۲% هم یهودی می باشند. یکی از ویژگی های قابل توجه و معروف تفلیس ، تحمل بالای مذهبی ست. چرا که افراد با دین و مذهب های گوناگون در صلح و صفا در کار یک دیگر زندگی می کنند و شما در سطح شهر ، مکان هایی چون مسجد ، کنیسه و انواع کلیساهای شرقی را در کنار یک دیگر خواهید دید.
دانستنی های مهم درباره تفلیس:
از جمله نکاتی که دانستنشان پیش از سفر به شهر تفلیس جالب است ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
زبان مردم تفلیس: گرجی
پول رایج در تفلیس: لاری گرجی ، هر ۱ لاری حدودا ۱۳۳۷ تومان است.
اختلاف ساعت با ایران: ۳۰ دقیقه از ایران جلوتر است.
جمعیت تفلیس: آخرین بار در سال ۲۰۱۱ سرشماری شده و میزان جمعیت این شهر ۱. ۱۷۳ میلیون نفر می باشد.
موقعیت اقتصادی: تفلیس مرکز تجاری کشور گرجستان است و از وضعیت اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است. منابع درآمد این شهر مواردی چون: صنعت ، کشاورزی و گردشگری است.
سوغات شهر: کانتاسی (جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ) ، چاقوهای دست ساز ، پاپاکی : نوعی کلاه های پشمی بزرگ و منسوجات دست باف.
وضعیت بهداشت: از جمله مکان هایی با تجهیزات پزشکی استاندارد و دکترهای انگلیسی زبان می توان به CITO ، IMSS و MediClub Georgia اشاره کرد. داروخانه های بسیاری در سطح شهر دیده می شود که اغلب با عنوان «Apotheka» تابلو دارند. یکی از داروخانه های زنجیره ای و ۲۴ ساعته شهر تفلیس Aversi می باشد که بیش از ۱۰۰ شعبه در شهر تفلیس دارد. استفاده از بیمه مسارفتی برای همه مسافران توصیه می شود. همچنین خوب است برخی از داروهای لازم را همراه خود ببرید ، اما حتما پیش از سفر قانونی بودن ورود دارو ها را کنترل کنید.
آب و غذا: در برخی منابع گفته شده که آب شهر تفلیس سالم نیست در حالی تجربه مسافران و گردشگرانی از نقاط مختلف دنیا که به مدت طولانی در این شهر بوده اند ، خلاف این گفته است و مشکلی در سلامت ایشان ایجاد نشده است. در هر حال اگر نسبت به این قضیه حساسیت دارید ، بهتر است ریسک نکیند و از آب جوشیده و معدنی استفاده کنید. آب جوشیده در بسیاری از مکان ها در دسترس است. شیر و لبنیات این شهر پاستوریزه و سالم اند. تنها از گوشت ، ماهی و سبزیجاتی استفاده کنید که به خوبی پخته شده باشد و حتما پوست میوه ها را پیش از خوردن بگیرید.
دیگر خطرات: باید نسبت به هپاتیت B واکسینه باشید. در شهر تفلیس امکان ابتلا به بیماری هاری وجود دارد. در صورتی که توسط سگی گاز گرفته شدید ، بلافاصله دنبال درمان باشید. علاوه بر این اگر قصد دارید بیش از یک ماه در تفلیس بمانید ، احتیاج به ارائه کارت عدم ابتلا به HIV دارید. در صورتی که این کارت را ندارید ، مدارک و اسناد لازم را داشته باشید تا بتوانید به هنگام ورود آزمایش HIV بدهید.
وضعیت ادامه تحصیل: به طور کلی در تفلیس ۱۷ مجموعه آمورش عالی و دانشگاه وجود دارد. چندین دانشگاه معروف پزشکی در تفلیس وجود دارد که در آن میان و در حال حاضر بزرگ ترین و بهترین دانشگاه پزشکی قفقاز با نام (TSMU) نیز در این شهر است. از دیگر دانشگاه های قابل توجه و معتبر تفلیس می توان به TSU (قدیمی ترین دانشگاه منطقه قفقاز) و GTS (بزرگ ترین دانشگاه فنی گرجستان) اشاره کرد. بزرگ ترین دانشگاه خصوصی گرجستان ، «دانشگاه گرجستان» نام دارد که بیش از ۳۵۰۰ دانشجو بین المللی و محلی دارد. علاوه بر تمام موارد ، چندین دانشگاه فارسی زبان نیز در شهر تفلیس وجود دارد که از آن جمله می توان به دانشگاه دولتی تفلیس ، انستیتو آسیا و آفریقا ، دانشگاه تربیت معلم تفلیس ، دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتایئسی و انستیتو نسخ خطی اشاره کرد. برای تحصیل در تفلیس می توانید اقامت تحصیلی داشته باشید که برای آن کارتی یک ساله صادر می شود و در صورت تقاضا تمدید می شود.
جشنوراه های شهر تفلیس:
سالانه در شهر تفلیس چندین جشنواره و فستیوال برگزار می شود که از آن جمله می توان به: جشنواره هولی یا رنگ در بهار ، جشنواره بستنی در ۱۷ جولای (۲۶ تیر) ، جشنواره گل در ۲۶ می و روز استقلال گرجستان (۵ خرداد) ، جشنواره پنیر تفلیس در اکتبر هر سال (ماه مهر و آبان) ، جشنواره بین المللی تئاتر تفلیس در ماه اکتبر (ماه مهر و آبان) ، جشنواره بین المللی فیلم تفلیس در ماه اکتبر (ماه مهر و آبان) ، جشنواره موسیقی اپن ایر تفلیس در ماه جولای (نیمه دوم تیر و نیمه اول مرداد) ، فستیوال ارتدکس گرجستان ، جشنواره غذا سوپرا و جشنواره موسیقی جاز تفلیس اشاره کرد.
تعطیلات رسمی تفلیس و گرجستان: بسیاری از مغازه ها ، بانک ها ، مراکز تجاری و دیگر خدمات شهر تفلیس به هنگام تعطیلات رسمی بسته اند ، بنابراین دانستن زمان دقیق تعطیلات رسمی ، بسیار کارآمد است. تعطیلات رسمی گرجستان عبارت اند از:
به درخواست شما کاربران ، معادل ایرانی تاریخ های میلادی آورده شده اند ، البته توجه داشته باشید که به دلیل وجود سال های کبیسه ، تقارن این تاریخ ها همیشگی نیست و گاهی روزهای میلادی مورد نظر با تقویم شمسی یک روز ، فاصله دارند.
ژانویه: علاوه بر نخستین روز سال نو ، روزهای ۲ ، ۷ ، ۱۴ ، ۱۹ و ۲۷ نیز تعطیل است. (در حد فاصل نیمه دوم دی و نیمه اول بهمن)
۸ فوریه (۲۰ بهمن): روز سنت دیوید
مارچ: روزهای سوم و هشتم که به ترتیب روز مادر و روز بین المللی زن است. (۱۳ و ۱۸ اسفند)
۹ آپریل (۲۰ فروردین): روز پیروزی
می: روز های ۹ ، ۱۲ و ۲۶ (روزهای ۱۹ و ۲۲ اردیبهشت و ۵ خرداد)
۲۸ آگوست: روز سنت مریم (۶ شهریور)
۱۴ اکتبر: فستیوال ارتدکس گرجستان (۲۲ مهر)
۲۳ نوامبر: روز سنت جرج (۲ آذر)
در سفر به تفلیس بدانید
نکاتی کارآمد و ریز هستند که اغلب به هنگام سفر به شهری از یاد مسافران می روند. از آن جمله می توان به شماره تلفن های ضروری و عبارات کاربردی اشاره کرد. خوب است در هنگام سفر به تفلیس این اطلاعات را داشته باشید.
شماره ضروری:
کد شماره گیری کشور ۹۹۵+
کد شهر ۳۲
پلیس ۰۲۲
آمبولانس ۰۳۳
آتش نشانی ۰۱۱
راهنمای فرودگاه ۴۱ ۰۳ ۲۳۱
ایستگاه راه آهن تفلیس ۱ ۱۳۳
همان طور که گفته شد ، مردمان تفلیس به زبان رسمی گرجی سخن می گویند. دانستن این کلمات و عبارات گرجی به هنگام سفر حتما به کار شما خواهد آمد.

آب و هوای شهر تفلیس:
شهر تفلیس در منطقه ی نیمکره شمالی ، جنوب منطقه قفقاز و در میان دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد. از آن جا که اقلیم نیمه گرم سیری و مرطوب دارد ، در نتیجه تابستان های بسیار گرم و زمستان های نسبتا سردی را در تفلیس می بینیم. اغلب اوقات سال بارندگی قابل توجهی در تفلیس و دیگر مناطق گرجستان وجود دارد به گونه ای که دورهای طولانی خشک و کم بارش در این کشور وجود ندارد. وجود آب و هوای معتدل در این شهر به این معناست که چهار فصل متفاوت و قابل توجه در تفلیس خواهید دید. هر چند در تمام طول سال می توان به تفلیس سفر کرد ، ولی برخی از اوقات سال بهتر از باقی اوقات است.
گرم ترین اوقات سال (تابستان): در طی ماه های تیر و مرداد ، گرم ترین اوقات سال را شاهد خواهیم بود. با این حال اغلب اوقات بالاترین دمای روزانه در حول و حوش ۲۸ تا ۳۲ می باشد. دمای شب ها در این سه ماه تا ۱۵ درجه سانتیگراد پایین می آید. در آخرین ماه تابستان بارش باران بسیار کم است و اغلب اوقات خشک باقی می ماند.
سردترین اوقات سال (زمستان): به طور متوسط ، ماه های دسمابر و ژانویه سردترین اوقات سال در شهر تفلیس محسوب می شوند. به گونه ای که بیش ترین دمای روزانه در طی این دو ماه حداکثر تا ۱۰ درجه سانتیگراد می رسد و دما در طی شب تا منفی ۱ درجه سانتیگراد نیز پایین می آید. گاهی اوقات نیز دما در طی شب به قدری پایین می اید که آب ها یخ می زنند که البته خیلی معمول نیست.
بارانی ترین اوقات (بهار): حداکثر میزان باراش باران در طی ماه های آپریل تا ژوئن در گرجتان رخ می دهد.
بهترین فصل سفر: از آن جا که تابستان های تفلیس گرم تر از اوقات دیگر سال و زمستان ها سردتر از دیگر روز هاست ، بهار و پاییز اوقات مناسبی برای سفر به تفلیس محسوب می شوند. در طی این دو فصل هوا معتدل است و بارندگی دلپذیری در جریان است.
به هر روی انتخاب بهترین فصل سفر کمی دشوار است ، چرا که گرم ترین روزهای تابستانی تفلیس ، بسیار با آب و هوای گرم تابستانی ایران متفاوت است. بنابراین زمان مناسب سفر به سلیقه شما بر می گردد و چه بسا که در رزهای سرد زمستانی نیز اوقات خوشی را در تفلیس تجربه کنید.
فرودگاه بین المللی تفلیس:
شهر تفلیس تنها یک فرودگاه دارد که آن ، فرودگاه بین المللی تفلیس است. این فرودگاه ، مهم ترین فرودگاه کشور گرجستان بوده و در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر تفلیس قرار دارد. میزان مسافرانی که در سال ۲۰۱۵ یه این فرودگاه رفت و آمد داشتند ، ۵۴۷,۱۵۰ نفر بوده اند و در کل این فرودگاه بین المللی گنجایش جا به جایی ۲. ۸ میلیون مسافر را دارد.
حمل و نقل عمومی در تفلیس:
گرچه تفلیس به نسبت تهران ، شهر و پایتخت کوچکی ست ، اما راه های حمل و نقل عمومی در این شهر مناسب است. چندین گزینه در پیش روی شما قرار دارد که از آن جمله می توان به: مترو ، تاکسی ، اتوبوس ، مینی بوس و تراموا اشاره کرد. بلیت الکترونیک رایج در شهر تفلیس «Metromoney cards» نام دارد که آن را می توانید از ایستگاه های فروش بلیت در مترو با هزینه ۲ لاری گرجستان تهیه کنید. برای سوار شدن به مترو لازم است این کارت را بخرید که البته به هنگام سواری اتوبوس و مینی بوس نیز کاربرد دارد. این کارت ها را می توانید در ایستگاه های بلیت مترو و یا دستگاه های نارنجی ، شارژ کنید.
۱) تاکسی
تاکسی های شهر تفلیس اغلب اوقات تاکسی متر ندارند ، بنابراین پیش از سوار شدن در مورد نرخ و هزینه با هم کنار بیایید. نرخ معمول برای یک مسیر کوتاه (تا ۳ کیلومتر) برابر با ۴ تا ۵ لاری بوده و طولانی ترین مسیرها نیز حداکثر تا ۱۰ لاری هزینه بر می دارد.
۲) مترو
مترو شهر تفلیس دو خط و ۲۱ ایستگاه مختلف دارد که نقاط مهم شهر را به یک دیگر متصل می کند. ساعت کاری مترو از ۶ صبح تا نیمه شب است و ایستگاه های اصلی علاوه بر زبان گرجی به انگلیسی نیز اعلام می شود. همان طور که گفته شد برای مترو سواری احتیاج به کارت دارید. باید به هنگام ورود به مترو کارت زده که هزینه ۰. ۵ لاری از کارت شما کم می شود.
۳) اتوبوس و مینی بوس
اتوبوس های زرد رنگ شهر و مینی بوس هایی به نام ( Marshrutka ) از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی و در دسترس اند. در بیش تر ایستگاه های اتوبوس ، لیست ایستگاه ها و مقاصد در تابلو دیجیتال به دو زبان انگلیسی و گرجی به نمایش در می آید. توجه داشته باشید که اتوبوس ها تنها در ایستگاه ها توقف دارند ، در حالی که مینی بوس هر جا که شما بخواهید ، نگه می دارد. برای آن که راننده توقف کند ، می توانید بلند بگویید: Gaacheret ! یعنی بایست.
برای پرداخت هزینه اتوبوس و مینی بوس نیز می توانید از بلیت الکترونیک تفلیس استفاده کنید که هزینه سواری اتوبوس ها ۰. ۵۰ لاری و هزینه مینی بوس ها ۰. ۸۰ لاری می باشد. البته می توانید برای پرداخت هزینه از پول نقد هم استفاده کنید. (درست همین مقدار را بپردازید)
فرهنگ غذایی گرجستان:
فرهنگ غذایی گرجستان در واقع سبکی از طبخ غذاست که از گرجی های پیشین و باستانی ، فرهنگ غذایی اروپایی و فرهنگ های نزدیک آسیایی تأثیر پذیرفته است. می توان گفت غذاهای گرجی ترکیبی از مزه های کشورها و تمدن هایی است که به هنگام تجارت به این شهر رفت و آمد می کردند. گرجی ها در غذای خود به استفاده زیاد از گوشت تمایل دارند ، اما با این حال طیف متفاوتی از انواع غذاهای گیاهی نیز در فرهنگ غذایی گرجی ها به چشم می خورد.
جالب آن که در طی قرن بیستم ، رستوران های گرجی در روسیه به شدت توسعه یافتند به گونه ای که هم اکنون اغلب رستوران های روسی در شهرهای این کشور غذاهای گرجی را سرو می کنند.
یکی از بهترین موقعیت هایی که می توانید مجموعه کاملی از غذاها و نوشیدنی های گرجی را از نزدیک ببینید ، ضیافت های سنتی سوپراست. این ضیافت یا دورهمی ها ، معمولا در زمان اعیاد و یا پس از مراسم خاکسپاری برگزار می شوند.
برای اطلاعات بیش تر می توانید بهترین غذاهای گرجستان را بخوانید.



  • جاذبه‌های گردشگری تفلیس

    ‏شهر قدیمی تفلیس که به عنوان شهری کهن در این منطقه شناخته می شود ، به عنوان اولین گزینه ی پیشنهادی در ‏سایت تریپ ادوایزر در شهر تفلیس پیشنهاد می شود. دولت وقت گرجستان سعی کرده است که این قسمت قدیمی ‏را حفظ نماید و از آن بهره توریستی ببرد. این منطقه در کنار رودخانه ی ‏Mtkvari‏ واقع شده است. و قلعه های ‏متفاوتی از جمله قلعه ی ‏Narikala ‎‏ و بنای ‏Kartlis Deda ‎‏ از جمله جاهای دیدنی در این منطقه می باشند. ‏‏این تله کابین در سال 2012 افتتاح شده است و پارک ‏Rike ‎‏ در غرب رودخانه ی ‏Mtkvari‏ را به قلعه ی ‏Narinkala ‎‏ ‏وصل می کند. تماشا و دید 360 درجه ای شهر از بالای تپه نیز لذت خاص خود را دارد. همچنین برخی از کابین های ‏این تله کابین ، دارای کف شیشه ایی می باشند که شاید کمی ترسناک به نظر برسند ولی قطعا هیجان خاص خود را ‏داراست. ‏این قلعه ی قدیمی که در مقابل شهر تفلیس و رودخانه ی ‏Kura ‎‏ قرار گرفته است ، یکی دیگر از نقاطی است که می ‏توانید در سفر به گرجستان از آن دیدن کنید. این قلعه شامل دو دیوار بزرگ می باشد که در آن باغ های تفلیس قرار ‏گرفته اند. همچنین حمام های ‏Sulphur ‎‏ نیز در اینجا واقع شده اند. ‏بازدید از پل صلح ( ‏The Bridge of Peace‏)‏‏شورای شهر تفلیس گرجستان در اوایل سال ۲۰۱۰ سفارش ساخت سازه‌ای به‌منظور اتصال بخش‌های قدیمی و ‏جدید تفلیس را به یک طراح و آرشیتکت برجسته ایتالیایی نهایی کرد و در ماه می همان سال مراسم رسمی افتتاحیه ‏‏«پل صلح» بر فراز رودخانه کورا برگزار گردید‎. روی سقف این پل ۱۵۰ متری ، ۱۲۰۸ بسته نورانی با طرح‌های مختلف از ۶۰۴۰ لامپ‎ LED ‎نصب گردیده که در شب ‏منظره‌ای بدیع خلق می‌کنند و نورپرداز فرانسوی پروژه آن را «در ستایش زندگی و صلح» نام نهاده است‎. ‏‏نام دیگر این کلیسا ، کلیسای ‏Sameba ‎‏ می باشد و در محل اصلی کلیسای ارتدکس گرجستان در شهر تفلیس واقع ‏شده است. این کلیسا از سال 1995 تا سال 2004 ساخته شده است و علاوه بر انجام مراسمات مذهبی در این شهر ، ‏پذیرای گردشگران بسیاری نیز می باشد. لازم به ذکر است که این کلیسا به عنوان سومین کلیسای مرتفع دنیا شناخته ‏می شود و یکی از بزرگترین کلیساهای جهان نیز به شمار می آید. این کلیسا ، سبک معماری گرجی را به جهانیان نشان ‏می دهد و مورد علاقه ی بسیاری از توریست ها نیز می باشد. ‏‏یکی دیگر از نقاطی که در سفر به تفلیس نباید از دست داد ، بازدید از مجموعه فونیکولار می باشد. این مجموعه ترکیبی ‏از رستوران زنجیره ایی ، و نقاط دیدنی می باشد و قدمت آن به سال 1905 بر می گردد. این مجموعه بیش از 5 رستوران ‏دارد. رستوران ‏Chela ‎‏ که رستوران گرجی می باشد ، در کنار ‏Puri Guliani ‎‏ و مجموعه های دیگر ، پذیرای تمامی ‏گردشگران می باشند. به این مجموعه یک خط قطار فونیکولار نیز اضافه کنید که از ابتدای خیابان ‏Chonkadze ‎تا تپه ‏ی ‏Mtatsminda ‎‏ کشیده شده است. ‏‏این خیابان که قبلا به نام خیابان ‏Golovin‏ نامیده می شد ، امروزه یکی از مشهور ترین خیابان های تفلیس می باشد. ‏این خیابان به نام شاعر معروف گرجستانی به این نام معروف شده است. این خیابان از میدان آزادی تفلیس شروع ‏شده و بعد از 1.5کیلومتر در خیابان ‏Kostava‏ تمام می شود. این خیابان به داشتن ساختمان های معروف ، شهره ‏است ، به طوری که ساختمان پارلمان گرجستان در کنار موزه کلیسای ‏Kashveti ‎‏ و همچنین موزه ی ‏Simon ‎Janashia ‎‏ که قسمتی از موزه ی ملی گرجستان است ، در این خیابان واقع شده اند. ‏‏در بالای کوه ‏Mtatsminda ، شهربازی زیبایی به همین نام وجود دارد که گردشگران ورودی به این شهر زیبا ، نباید به ‏راحتی از کنار آن گذر کنند. انواع رولر کوستر ها ، سرسره های آبی و تفریحات دیگر برای شما در این پارک تدارک دیده ‏شده است و در صورتی که خواهان تفریح و هیجان هستید ، سری به این شهربازی بزنید. ‏‏این پارک ملی که در مساحت 161 هکتاری در تفلیس واقع شده است ، بیش از 4500 گونه گیاهی و جانوری را در خود ‏جای داده است. قدمت این باغ ملی به بیش از سه قرن می رسد ، جایی که یک جهانگرد فرانسوی متوجه ارزش این ‏پارک شد و بنای ایجاد آن را گذاشت. ‏‏موزه ی ملی گرجستان ترکیبی از چندین موزه در سرتاسر گرجستان را شامل می شود. این موزه های با معماری ‏خاصی بنا شده اند و در هر کدام از آنها نام و نشانی از فرهنگ و تمدن گرجی را می توان یافت. در این موزه می توان از ‏آویزها ، گوشواره ها و موارد دیگری که در تخت جمشید ساخته شده نیز نشانی یافت و در کل در صورتیکه اهل هنر و ‏تاریخ هستید ، این موزه ، مکانی مناسب برای شما تلقی می شود.


  • جاذبه‌های گردشگری باتومی

    ساحل سحرآمیز - مردم باتومی معتقدند شنا کردن و آفتاب گرفتن در این ساحل بیماری‌های مفصلی را درمان می‌کند و آبی آرامش‌بخش دارد. این ساحل از محبوب‌ترین جاهای دیدنی باتومی است و مردم محلی و گردشگران، شناکردن در دریای سیاه و استراحت و آفتاب‌گرفتن در ساحل سحرآمیز را دوست دارند. شما هم در سفر به باتومی این ساحل را تجربه کنید و ببینید که واقعا حرف‌هایی که در موردش گفته می‌شود حقیقت دارد یا نه.

    بلوار باتومی - این بلوار در مجاورت دریا از زیباترین جاذبه‌ ها در سفر به باتومی است. این مسیر پیاده‌روی وسیع با درخت‌کاری و گل‌آرایی خاص با چشم‌انداز دریا و شهر در حالی‌که نسیم ملایمی می‌وزد، در طول روز جان می‌دهد برای سیاحت. علاوه بر درختکاری، بناهای زیبا، مجسمه‌ها و سازه‌های هنری، چرخ‌وفلک و آب‌نماهای موزیکال، منظره‌ی چشم‌نوازی از این بلوار ساخته‌اند. کافه‌ها و رستوران‌های فضای باز این بلوار در شب شور و حال خاصی دارند.

    میدان اروپا - در واقع میدان اصلی شهر باتومی است و احتمالا در تور باتومی بارها از آن عبور می‌کنید. بسیاری از کنسرت‌های بزرگ خوانندگان مطرح خوزه کارراس، آندریا بوچلی، گروه بونا ویستا و انریکه ایگلسیاس در این میدان برگزار شده‌اند. مجاور این میدان پارکی است که در شب‌های گرم تابستان گردشگران و اهالی باتومی در آن استراحت می‌کنند.

    میدان پیازا - از زیباترین معابر باتومی است و سبک‌ و سیاقی ایتالیایی دارد. دور تا دور این میدان را هتل و رستوران و کافه احاطه کرده است. بساط موسیقی خیابانی و در کافه‌ها موسیقی زنده هر شب به راه است.

    مجسمه‌ مده‌آ - این مجسمه برای زنده نگه‌داشتن افسانه‌ مده‌آ در باتومی ساخته شده است. در اسطوره‌های یونانی مده‌آ زنی از اهالی کولخیس در گرجستان بوده است. یاسون که رهبر پهلوانان یونانی بوده، عازم سفری می‌شود تا بتواند به پدر خود برای پس‌ گرفتن تخت پادشاهی کمک کند. مده‌آ عاشق یاسون می‌شود و با او فرار و سپس ازدواج می‌کند. بعدها یاسون او را رها می‌کند و عاشق دختری دیگر می‌شود. مده‌آ از شدت خشم، معشوق جدید یاسون و فرزندان خود را می‌کشد.

    آکواریوم باتومی - این آکواریوم تنها برای نمایش ماهی‌ها و آبزیان، مشهور نیست و به خاطر بنای بسیار مدرنش مشهور است که در طراحی آن از سنگریزه‌های ساحلی باتومی الهام گرفته شده است. نمای بیرونی آکواریوم باتومی شبیه چهار سنگ بزرگ است که در داخل هرکدام گونه‌های خاصی از آبزیان را به نمایش گذاشته‌اند.

    مجسمه عشق - این مجسمه در واقع دو سازه فلزی است از شمایل یک زن و مرد هستند که در کنار دریا واقع شده است. این دو مجسمه نماد عشق پسری به نام علی اهل آذربایجان است که عاشق دختری گرجی و مسیحی به نام نینو می‌شود. طبق داستان خانواده‌ها با عشق آنان مخالفت می‌کنند و آن دو مجبور می‌شوند از هم جدا شوند ولی دوری هم را نمی‌توانند تحمل کنند و دق کرده و از دنیا می‌روند تا در دنیایی دیگر به هم برسند.

    کلیسای جامع مادر مقدس باتومی - این کلیسای زیبا در خیابان باراتاشویلی، باشکوه‌ترین کلیسای باتومی است و معماری بیرونی و درونی آن بسیار زیباست. این بنا که به سبک گوتیک ساخته شده است دارای دو برج دوقلوی بلند، پنجره‌های شیشه ای رنگی، مجسمه‌های سنگی و نقاشی‌های دیواری زیباست.

    تله کابین آرگو - این تله‌کابین با ارتفاعی ۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا، چشم‌انداز منحصربه‌فردی از شهر باتومی، دریای سیاه و کوه‌های احاطه‌کننده‌ آن دارد. همچنین در این مرکز تفریحی انواع رستوران‌، کافه‌ و فروشگاه‌ نیز وجود دارد و تراس لژِ سلطنتیِ آن منظره‌ زیبایی از شهر و تپه‌های اطراف را به معرض نمایش می‌گذارد.





© 2024 - 1402 کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به آژانس پرواز نقره‌ای می‌باشد.

درخواست مشاوره از طریق واتساپ