Loading ..
دانستنیهای تور کویر مرنجاب


دانستنیهای تور کویر مرنجاب

کویر مرنجاب آران و بیدگل در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل ، از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره ، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می شود. ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد در حدود ۸۵۰ متر می باشد. امنیت ، اعتدال نسبی ، تنوع جاذبه های گردشگری ، تنوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی مناطق کویری فضای مناسبی را جهت گردشگری و سرمایه گذاری در این منطقه فراهم نموده است و گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند.
پوشش گیاهی
قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه های شنی و ریگزار است و از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است. عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شورپسند از جمله درختهای گز ، تاغ ، بوته های قیچ ، ارته ، اسکنبیل ، دم گاوی است
پوشش جانوری
پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. از جمله حیوانات موجود می توان به گرگ ، شغال ، کفتار ، روباه شنی ، گربه شنی ، بزمجه ، آفتاب پرست ، انواع مارمولک ، مار ، عقرب ، تیهو ، عقاب ، شاهین اشاره کرد. در سال اخیر یک جفت یوزپلنگ نیز در منطقه مرنجاب مشاهده شده است. به گفته ساکنان محلی هم اکنون ۲۱ قلاده یوزپلنگ در این منطقه وجود دارد.
اسم کویر مرنجاب را شاه عباس صفوی انتخاب کرد؛ البته خودش هم خبر ندارد؛ حتی آن زمان که در هر شهر و مسیری کاروانسرا می ساخت ، اصلاً به ذهنش نرسیده بود برای کویر بیسر و ته مرنجاب هم قلعه بسازد. اما همین که تاجیک ها و افغان ها به اصفهان و نقاط مرکزی رسیدند شاه صفوی جای خالی یک قلعه نظامی که ۵۰۰ سرباز از آن نگاهبانی کنند را حس کرد. آن هم در مسیری به نام جاده ابریشم که بین اروپا و چین در تردد بود. کویر مرنجاب اصلاً اسم و رسمش را از همین کاروانسرا و قناتی که آب شیرین تراوش می کند ، گرفته است.
نقاط دیدنی
گردشگران در تپه های بیابانی منطقه مرنجاب آران و بیدگل
کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود. تپه های شنی بلند و جنگلهای تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می شوند. لازم است ذکر شود جزیره سرگردانی در دریای بیکران کویر ، به جز یک یا دو ماه از سال که به دلیل بارندگی در منطقه ، قابل مشاهده می شود ، در سایر ایام سال به نمکزار تبدیل می گردد.چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر ، محل آبشخور شترهای کاروانها بوده است. قلعه مرنجاب ، کاروانسرایی است در کویر که در مسیر راه ابریشم قرار دارد و کاروانها برای سفر به خراسان ، اصفهان ، ری و بالعکس از این مسیر می گذشتند. همچنین منطقه بیابانی ریگ شق (در گویش محلی رق شق) منطقه ای بیابانی شمال شهرستان بادرود اصفهان ، ادامه ریگزار بزرگ بند ریگ است ، ارتفاع بلندترین تپه های ماسه ای ریگ شرق حدوداً ۷۰ متر می باشد.
در کنار تپه های شنی که اصلی ترین جاذبه کویرند ، وجود قلعه کرشاهی و جزیره سرگردان در کویر مرنجاب ، دربارهٔ دلیل ساخت این قلعه و کاروانسرا در کنار دریاچه نمک ، نقل است که شاه عباس با وجود ایجاد کاروانسرا و قلعه های متعدد در سراسر کشور ، در این منطقه تأسیسات دفاعی تعبیه نکرده بود ، چون تا آن زمان دشمنان به خاطر دریاچه نمک و گستره کویر ، از این سوی به پایتخت هجوم نبرده بودند. حمله ازبکها و افغانها از طریق دریاچه نمک به کاشان که تا اصفهان پیش رفتند ، شاه عباس را به صرافت انداخت تا در سال ۱۰۱۲ قمری سریعاً یک پایگاه نظامی در این منطقه ایجاد کند و جلوی تهدید را بگیرد. بالای کاروانسرا به شکل سنگرهای دیدبانی است و ذکر شده است که همیشه ۵۰۰ پاسدار مسلح در قلعه حضور داشتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را در این منطقه تأمین می کردند.
قنات کنار کاروانسرا که برکه بزرگی به وجود آورده است ، آب شیرین دارد و این در کویر نمک و شوره زار یک پدیده بسیار منحصر به فرد است. کاروانسرای مرنجاب در قلب کویر کاروانسرای مرنجاب در موقعیت جغرافیاییِ’۷و °۳۴ عرض جغرافیایی و ’۴۸و °۵۱ طول جغرافیایی ، در ارتفاع ۸۱۰ متری از سطح دریای آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه قم واقع شده است. بیرون قلعه برکه ای وجود دارد که آب آن از دو چشمه آب شور و آب شیرین تأمین می شود و این دو چشمه با هم به سطح زمین می آیند که در عین حال وجود یک چشمه آب شیرین در کویر نمک ، باعث تعجب بسیاری از زمین شناسان گشته است.مرنجاب از دهستان کویرات شهرستان آران و بیدگل و در ۵۰ کیلومتری شمال شرق مرکز این شهرستان قرار دارد.


بازدید از کاروانسرای عباسی ، چاه های دست کند ، پیاده روی در رمل های شنی ، غروب دریاچه نمک

تور کویر مرنجاب

امتیاز خوانندگان به وبلاگ دانستنیهای تور کویر مرنجاب
امتیاز مسافران به eTours.DataAccess.TA_Article



نظرات خوانندگان به وبلاگ دانستنیهای تور کویر مرنجاب

نظری ثبت نشده است

© 2024 - 1403 کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به آژانس پرواز نقره‌ای می‌باشد.

درخواست مشاوره از طریق واتساپ