Loading ..
کوه های رنگی و کویر نجم آباد


کوه های رنگی و کویر نجم آباد

حیف است از زیبایی های استان البرز گفته شود اما از کویر بی نظیر اشتهارد واقع در جنوب استان حرفی زده نشود. کویری که تپه‌های رنگین کمانی آن چنان منظره فوق العاده ای از زیبایی خلق کرده که هر گردشگری را مجذوب خود می کند. در این واپسین روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروزی پیش از خروج از استان دیدنی البرز ، فرمان اتومبیل خود را به سمت جنوب این استان بچرخانید و ساعاتی را محو زیبایی های خدادادی کویر اشتهارد شوید که قطع به یقین در خاطرات شما ماندگار خواهد ماند. کویر اشتهارد یا قشلاق حسین خانی (به کویر قارپوزآباد هم شناخته می شود) در موقعیت جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی تا ۵۰ درجه و ۶ دقیقه شرقی و ۳۶ درجه تا ۳۵ درجه و ۳۸ دقیقه شمالی در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب شرقی مهرشهر کرج در استان البرز قرار دارد. طول کویر ۶۰ کیلومتر و عرض آن در حدود ۲۰ کیلومتر است. در نقطه مرکزی کویر دق زیبایی قرار دارد و در حاشیه دق ارتفاعات و گنبدهای نمکی زیبایی که از رنگهای متنوعی تشکیل شده اند ، وجود دارد. گنبدهای نمکی حاشیه این کویر متاسفانه برای استخراج نمک به شدت مورد تخریب قرار گرفته اند اما مناظر کویر از فراز این ارتفاعات بسیار زیبا و دل انگیز است. نزدیکی این کویر به تهران پتانسیل بالقوه ای را برای تبدیل شدن منطقه به هدف گردشگری بیابان ایجاد کرده است. پوشش گیاهی منطقه در حاشیه ارتفاعات درمنه دشتی و در هسته کویر فاقد پوشش گیاهی است. در جنوب کویر روخانه شور (ابهر رود) یا به گفته بومیان شورکات از غرب به شرق جریان دارد که حاشیه این رود به شدت باتلاقی است و در صورت تردد با خودرو باید مورد توجه قرار گیرد. این رودخانه به طور پراکنده دارای ماهی گورخری است و در اوایل فصل بهار پرنده هایی چون سلیم قوطی ، پرستوف اگرت سفید و عقاب اتپی در این ناحیه رویت شده است و در مسیر این رود در منطقه ای نزدیک به روستای جارو به دلیل شیب کم و وسعت زیاد نمک زارهایی تشکیل شده است که مناظر فوق العاده زیبایی را پدیده آورده است.  در اين منطقه در واقع بر اثر فرسايش رود در ارتفاعات شمالی اشتهارد (ارتفاعات حلقه دره) باتلاق نمكزار به اين قسمت زهكشی می شود و از اين پس رود شور يك مسير غربی – شرقی را طی كرده است و به علت شيب بسيار كم زمين ، از سرعت اين رود كاسته و عمدتا در زمين نفوذ می كند و زمينه ايجاد كوير اشتهارد را باعث می شود. با عبور رود شور از اين نمكزار بر شوری اين آب افزوده شده و در پل عاصف الدوله در نزديكی پليس راه ماهدشت كاملاً شور شده و به طرف جنوب شرقی جريان می يابد و در نهایت به حوضه آبريز درياچه مسيله قم می ريزد. علت نامگذاری منطقه به قارپوزآباد همجواری آن با روستای قارپوزآباد در شمال آن است. قارپوز در زبان آذری به معنای هندوانه است. برای دسترسی به این کویر می توانید از جاده جدید نظرآباد کرج به اشتهارد که از میانه این کویر می گذرد استفاده و خود را مهمان گنبدهای نمکی و زیبای دشت اشتهارد کنید.


کویر نجم آباد ، منطقه بکر و زیبا در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و شمال شرقی بویین زهرا واقع است. بیابانی است که حدود ۳۰ کیلومتر عرض و ۳۰ کیلومتر طول دارد و در فصل بهار به تالاب پرآبی تبدیل می‌شود و در تابستان منطقه‌ای نیمه کویری به حساب می‌آید و همچنین رودخانه‌های فصلی زیادی در این بیابان جاری است. این منطقه کویری به دلیل وجود حیواناتی نظیر آهو ، غزال ، مار از طرف محیط زیست ، منطقه محفاظت شده اعلام شده‌است. این مراسم از یکم تا دوازدهم فروردین ماه از ساعت 8 صبح تا 19 همراه با رقص محلی و غذاهای محلی برگزار می‌شود.

کوه رنگی نظرآباد ، کوههای رنگی نظرآباد ، کوه رنگی نظر آباد ، کوههای رنگی نظر آباد ، نظر آباد ، نظرآباد ، کویر نجم آباد ، نجم آباد

امتیاز خوانندگان به وبلاگ کوه های رنگی و کویر نجم آباد
امتیاز مسافران به eTours.DataAccess.TA_Article



نظرات خوانندگان به وبلاگ کوه های رنگی و کویر نجم آباد

نظری ثبت نشده است

© 2024 - 1403 کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به آژانس پرواز نقره‌ای می‌باشد.

درخواست مشاوره از طریق واتساپ